Uusi puheenjohtaja täyttä päätä työn touhussa

Marraskuun syyskokouksessa järjestön johdossa suoritettiin vahdinvaihto, kun toistakymmentä vuotta järjestöä luotsannut Taneli Hakkarainen jätti suunnitellusti puheenjohtajan tehtävät seuraajalleen.

Uusi puheenjohtaja on Harri Heilimä Tampereelta. Harrilla on vankka kokemus alasta, niin korikorjaamisen kuin huollonkin puolelta, taustaan mahtuu sekä käytännön tekemistä että vastuupestejä aina maan suurimmista autotaloista omaan yritykseen. Tällä hetkellä siviilityöt liittyvät omaan koulutusyritykseen HeilimäEvo Oy:öön. Hän on toiminut AAPT:n hallituksen jäsenenä vuodesta 2022.

– Vuosikymmen on pitkä aika luottamustehtävissä, jo vuoden 2022 lopussa sovimme, että 2023 on viimeinen kauteni puheenjohtajana. Jatkan kuitenkin edelleen järjestön hallituksessa rivijäsenenä ja tuen uuden puheenjohtajan alkutaivalta kaikin mahdollisin keinoin, kertoo Taneli Hakkarainen.

Puheenjohtajavaihdoksen myötä tehtiin myös muita muutoksia järjestön johtamiseen. Toiminnanjohtajan tehtäviä reilun vuoden hoitanut Harri Saastamoinen siirtyi jo keväällä takaisin AKL:n palvelukseen ja hoiti AAPT:n toiminnanjohtajuutta oman toimen ohessa. Käytännössä tehtävät oli hyvin pitkälti jaettu järjestön toimistolle. Kun puheenjohtajan kanssa päästiin sopimukseen osa-aikaisuudesta, tarve päätoimisesta toiminnanjohtajasta poistui.

– Maailma on muuttunut siten, että pelkältä luottamustehtäväpohjalta on mahdotonta löytää riittävästi aikaa kaikkien tehtävien suorittamiseen. Kustannuspuolen raamit taas ovat varsin tiukat, Heilimän Harrin kanssa meillä oli mahdollisuudet saada joustavasti paikalle alan ammattimies, jolla oli jo tuntemus järjestön toiminnasta ja puolipäiväisyydellä varmistettiin riittävä aika asioiden hoitamiseen. Hyvä yhteistyö ja työnjako toimiston kanssa, sekä valikoidut kumppanisopimukset tarjoavat kapasiteetin, jolla pystymme kustannustehokkaasti tuottamaan sellaisia palveluja, joita jäsenkuntamme tarvitsee. Tämä on nykyaikainen malli viedä asiaamme eteenpäin, päättää Hakkarainen.

Uusi puheenjohtaja on jo ehtinyt moneen mukaan. Vuoden 2024 toiminta on käynnistynyt vauhdilla ja pöydällä on niin edunvalvontatehtäviä, kehityshankkeita kuin koulutusasioitakin. Puhumattakaan vuoropuhelusta jäsenistön kanssa. Uusia käytäntöjä on luvassa, olkaa tarkkoja ja aktiivisia!

Hakkaraisen Tane siirtää puheenjohtajan nuijan luottavaisin mielin eteenpäin AAPT:n syyskokouksessa marraskuussa 2023.

AAPT:n hallituksessa jatkavat Taneli Hakkarainen, Kari Kanerva, Jarmo Hannula sekä Jussi Lindholm. Uudeksi jäseneksi valittiin Pasi Kaukanen Lahdesta ja hallituksen varapuheenjohtajaksi valittiin Nina Suvanto.