Koronarajoitteet Suomeen tultaessa

Valtioneuvosto on antanut uudet ohjeet rajanylitykseen Suomeen tultaessa. Ohjeet ovat voimassa 27.7.-22.8.2021.

Täyden rokotussarjan saaneet ihmiset saavat matkustaa Suomeen kaikista maista. Viimeisestä rokotusannoksesta on täytynyt kulua aikaa vähintään 14 vuorokautta.

Kun henkilö saapuu Suomeen matalan koronariskin maasta, hänen ei tarvitse osallistua maahantulon yhteydessä järjestettyihin terveysturvallisuustoimiin.
Suomeen riskimaista saapuvien tulee pyydettäessä esittää COVID-19-tautiin liittyviä todistuksia ja/tai osallistua pakolliseen terveystarkastukseen koronavirustestiin.

Työntekijöiden tulisi ottaa ulkomaille lähtiessä huomioon koronatestaukseen ja tuloksen saamiseen kuluva aika niin, että vuosilomapäivät riittävät prosessin läpikäymiseen. Mikäli työnantaja ei halua ottaa työntekijää työhön ennen testituloksen saamista, on lähtökohtana poissaolon palkattomuus, ellei palkanmaksulle ole muuta perustetta (esim. etätyö).

Lue lisää jäsentiedotteestamme 18/2021.

Ajankohtaisia ohjeita koronaviruksesta ja matkustamisesta löydät thl:n sivustolta: Matkustaminen ja koronaviruspandemia