Hyvät jäsenet,
Autokaupan toimintaympäristö on tällä hetkellä suurten muutosten keskellä. Tästä kertoo karua kieltään myös Autoalan Tiedotuskeskuksen tiedote, joka kertoo uusien henkilöautojen rekisteröintien (74 072 kpl) jääneen 15,4 prosenttia vähäisemmäksi kuin edellisenä vuonna. Viimeisen kymmenen vuoden vuosimyyntien keskiarvosta uusien henkilöautojen rekisteröintien määrä jäi todella kauas, peräti 30 prosenttia matalammalle tasolle.
Käytettyjen henkilöautojen kauppaa autoliikkeissä käytiin vuonna 2024 noin 5 prosenttia enemmän kuin edeltävänä vuonna ja tällä hetkellä markkinoita hallitsevat ulkomailta tuodut tuoreehkot vaihtoautot.
Itse uskon, ettei tämäkään vuosi tule tuomaan kovin paljon muutosta autokaupan kehityksen suuntaan. En myöskään usko, että pelkkä kotimaan käytetyn kauppa voi jatkossa pitää kaikkia autoliikkeitä hengissä, mikäli mitään nopeita muutoksia ei tapahdu.
Uusien autojen myynti on aina tuonut mukanaan merkkiliikkeille myös muuta tuloa, kuten takuuhuollot, varustelut ja muut työt, jotka ovat sitouttaneet asiakkaat. Nyt, kun autokaupan rakenne on muutoksessa ja vaihtoautokaupasta tullut hallitsevaa, ovat yksinomaan vaihtoautokauppaan keskittynet yritykset vahvistaneet asemaansa. Tosin näilläkin toimijoilla on kuitenkin omat haasteensa – esimerkiksi kansainvälisille markkinoille suuntautuminen ei aina ole tuottanut odotettuja tuloksia.
Haluan kuitenkin korostaa, että tämä tilanne tarjoaa autokaupan ulkopuolella oleville korjaamoille menestymisen mahdollisuuksia. Kun asiakkaiden side merkkiliikkeisiin heikkenee, aukeaa korjaamoyrittäjille tilaisuuksia laajentaa asiakaskuntaa – ja rakentaa vaikka uudenlaista yhteistyötä vaihtoautokauppaan keskittyneiden yritysten kanssa. Niillä korjaamoyrityksillä, joilla on vahva osaaminen, hyvä koulutustaso ja moderni laitekanta on avaimet menestykseen.
Menestyksen avaimet muuttuvilla markkinoilla ovat:
- Nykyaikainen ja asiakaslähtöinen palvelu
- Siistit ja toimivat tilat
- Osaava ja motivoitunut henkilökunta
Järjestönä teemme kaikkemme tukeaksemme jäsenyrityksiämme, kun tulevaisuuden menestys muuttuvilla markkinoilla edellyttää uusia toimintamalleja, investointeja ja jatkuvaa koulutusta. Vain näin voidaan varmistaa jälkimarkkinayritysten kilpailukyky.
Yhteistyöterveisin,
Harri Heilimä,
AAPT:n puheenjohtaja
Lue lisää jäsensivuiltamme